taha's mama blog

taha's mama blog
anne-cocuk,aile,bebek,amigurumi,örgü,süslü sofralar,hediye fikirleri,hasret,yasam..her telden blog...taha's mama blog...

28 Kasım 2013 Perşembe

türkceden almancaya gecis



taham 3 bucuk yasina girince kindergartene( kres ) basladi.ilk baslarda korkularim coktu.taha yalniz büyüyen bir cocuktu ve paylasmayi bilmiyordu.hep ben diyordu.ve istedigi olmayinca ya vuruyo ya ciziyo ala illa bi zarar veriyodu.
kindergartene arkadaslarindan 3 hafta gec basladi cünkü biz henüz iznimizi bitirip dönememistik.bu yil izin en cok tahaya yaramisti.annekolik olan oglum tr de kuzeni ve teyzesiyle oynarken annesizde oyun oynanabilecegini ögrendi.sokak kültürü annesiyle bebek arabasinda gezmekten ibaret olan minigim, artik komsuya gidip arkadasini cagiriyodu ve sokakta oyunlar oynuyodu.bütün bunlarda kiga ya baslayinca bizim icin avantaj oldu tabi.
taha icin avantaj mi yoksa dezavantaj mi olduguna karar veremedigim konuysa sinifta toplamda dört tane türk olmalari.kiga ya alismak acisindan bakarsan iyiydi.ama almanca ögrenmek acisindan bakarsan olaya kötü.almanca anlamadiklari icin türk cocuklari birlesip dördü birlikte oynuyorlar ve almanca ögrenimini geciktiriyodu bu.
gelelim tahanin entegresine.normalde wc den cikinca ben söylemeden asla elini yikamaz ve hatta bazen kizinca yikardi.taha wc den cikarken hemen ellerini sabunladi.anne biz okulda böyle yapiyoruz ögretmenimiz öyle söyledi diyerek.ben nasil seviniyorum tabi.oglum güzel aliskanliklar kazaniyo.kaybettigi tarafi görmem fazla uzun sürmedi.hemen ertesi gün taha yine wc de.normalde olsa poposunu yikamadan hayatta kalkmaz.bitti diye cagirmasini beklerken bir de baktim cocuk kalkmis gelmis.
ben: büyügünü yapmadin mi oglum sen?
taha: daptiiim
ben: kim yikadi poponu? 
taha: annee yikamaya geyek yokki.ööyetmenimiz öyle söyledi.sadece kagitla siliyoz biz.

hoppalaa! oglum ne güzel entegre olmus almanlarla.gelde anlat üc bucuk yasindaki cocuga türk- alman farkini.inanan- inanmayan farkini.bir kac cümle kurmayi denedim ama basarili olamadim.taa ki poposu yikamadan kalkinca yara olana dek.

haa bu arada almanyada wc kültürü böyle.disarda wc ye girmek zorunda kalmayagör.tuvaletin icinde su bulamazsin.evlerdede durum ayni.müslüman aileler ibrik bulunduruyo klozetin yaninda.gevurlar tuvalet ihtiyaclarini giderince popolarini yikamiyolar fakat wc den sonra ellerini illa yikiyolar:)) 

neyseki taham tecrübe ederek ögrendi taharetin güzelligini.

vee almanca...


kiga da ücüncü gün.
ben: taha almanca ögrendin mi?
taha:evet
ben:ne ögrendin mesela?
taha:immm..bis boygen ( bis morgen)
ben:ne demekmis bis boygen
taha:imm..gene okuya gelmek demek.

bis morgen = yarina kadar (yarin görüsürüz)

baska bir gün;
ben: taha almanca ögrendin mi hic?
taha: evet
ben: ne ögrendin mesela?
taha: nutella
ben: ne demek nutella
taha: tabak almak demek

tabak teller diye yazilio tella diye okunuyo.güzel benzetme kurmus ama nutella demek tabak almak demek:))

ben sabirsizlaniyorum oglum almanca ögrenecek ve  banada bilmediklerimi ögretecek diye.her gün ayni soruyu soruyorum almanca ögrendin mi bugün??




taha'nin genellikle uyumadan önce aklina gelir gün icerisindeki yaptigi seyler.bir gün yatiriyorum dediki " anne LLL yyy degil.takip edenler bilir tahanin konusmasini.söyleyemedigi harfler oldugu gibi bir harfin yerine baska bir harfide söyledigi olur. yusufa dudup derdi mesela y harfini bir türlü söylemeyezdi.(simdilerde söylüyo).bunun yani sira L ve R harfinin yerinede Y der.gel yerine gey,ver yerine vey.ama yusuftaki y.dudup.gibi gibi..

ögretmenleri harf calistirmis.dilini yukari koyuyosun sonra sölüyosun diyo taha.LLLL.hmm dedim nerden ögrendin.dedi öyetmenim öle söledi.L yi bastirarak LLLekka anne yekka degil.ne demek dedim.krep yerken denir dedi.o gün beslenme cantasinda krep götürmüstü ve lezzetli demekti lekka.